För att få ihop sammanhanget i historien, rekomenderas starkt att du först läser del 1 , del 2 och del 3 om du inte gjort det. Du hittar inlägget genom att klicka på länkarna i texten.

Jag ringer upp Peter på Hymer Center och lägger alla kort på bordet. Berättar att vi fått ett anbud från Forsbergs och hur det ser ut, men att vi helst inte vill göra en affär med dem igen, men att vi kan bli tvungna på grund av inbytesbudet. 

“Skriv inte på något, jag återkommer strax!” är Peters tydliga besked. Ett par timmar senare ringer Peter upp som utlovat, och undrar när vi kan va i Göteborg. Jag svarar om drygt två timmar (ca 19:30), och han kontrar med ett anbud som vi är mer än nöjda med och säger att ”vi stänger 19, men kommer ni så har vi öppet tills vi är klara”. De låter oss till och med behålla den gamla inbytesbilen så länge så att vi kunde ta oss hem. Den nya husbilen kräver ju nämligen C-körkort, vilket varken jag eller Linnéa hade vid köpet. Om det är galet att köpa en husbil som man inte ens får köra? Lite kanske, men som någon klok person en gång sa: ”Ingen minns en fegis!”.

Fantastiska Hymer Center förstår ju såklart problemet med att vi inte kan köra bilen, och erbjuder sig att köra hem den nya bilen till oss då platschefen Niklas ”ändå är i Östergötland och jagar ibland”. Om vi stött på dålig service tidigare, så visade de här grabbarna hur det SKA gå till när man handlar med husbilar. Kan inte säga annat än att jag är imponerad över deras lösningsorientering och servicemind. Det råder ingen tvekan om vilka vi först ställer frågan till nästa gång det är dags att byta bil.

Eftersom det fortfarande var begagnatgaranti kvar så skulle Forsbergs få stå för alla kostnader för att åtgärda felen på den gamla bilen, vilket de gott kunde ha. Vi berättar såklart exakt om vilka fel vi hittat så långt, men det skulle visa sig att vi inte hittat allt.

Alla papper skrevs och affären var klar. När vi sen lämnar den gamla bilen till Hymer Center och de gör sin genomgång, visar det sig att den “fullservade” bil vi köpt inte hade fått ny kamrem sedan 2013. Rent bedrägligt från Forsbergs sida att hävda att den var nyservad med andra ord, de måste ha missat ett L i ful(l)service. En kostnad de givetvis fick stå för. Men det var ju bara ren tur att vi fick andra fel på bilen, och att remmen inte gick och slog sönder hela motorn.

Niklas kommer sedan, på utlovad tid, och levererar vår nya husbil: Pärlan. Han tar sig gott om tid vid överlämnandet, visar hur allting fungerar på bilen, och lämnar oss med ett tryggt ”är det minsta lilla grej ni saknar, ring bara!”.

Men slutet gott, allting gott! Här står vi idag, med en ny husbil som vi älskar, köpt av en handlare som vi litar på. Bilen har fått trotsa vintern och kommit ut på ett par flerdagarsturer, och vi njuter till fullo av varje minut i den. Och den är precis sådär perfekt för oss som den var första gången Peter visade den. Så man kan väll helt enkelt säga att trots all skit som blev på vägen, har vi ändå vunnit tillslut. Vi har inte bara hittat en grym husbil, utan också en passion och nöje som passar hela familjen där vi skapar nya minnen tillsammans. Avslutningsvis tänkte vi samla några lärdomar och tips för när du ska göra din första (eller nästa) husbilsaffär. Vi är ju helt tydligt allt annat än experter, men vi hoppas att det kan hjälpa dig att undvika några av misstagen vi gjorde.

Tips för en mindre misslyckad husbilsaffär:

1. Det finns inget som heter ”en billig husbil”
Skämtsamt kan man säga att du ska köpa ett hus och en bil samtidigt. Visst får man lite paketpris, men det ÄR svindyrt. Åtminstone sålänge du inte är en fena på att mecka själv, eller har tid över att renovera en bodel. Självklart måste man inte köpa nytt, det är absolut inte det vi säger. Men är man inte duktig på ovan nämnda saker, eller har stor kunskap om husbilar i allmänhet, så bör man välja en bil som åtminstone är nyare, då det är lätt att gå på nitar. Den andra bilen vi köpte,som visade sig vara en fullständig katastrof, såg på ytan ut att vara i superskick, men det slutade i motorhaveri, bajslukt och en kamrem som kunde gått av när som helst.

2. Tappa tålamodet direkt! Men håll hårt i den bra handlaren…
Om ni köper av en handlare och de börjar krångla och/eller inte håller vad de lovar eller visar ointresse, avbryt affären direkt utan att ens tänka två gånger. Det finns gott om andra handlare som mer än gärna vill sälja en husbil till dig utan att krångla. Vi gjorde misstaget att vara lite för tålmodiga (inte minst är det mitt fel, som har en tendens att vara lite för förstående för att saker kan gå snett). Hittar du däremot en handlare som inte krånglar med dig, håll hårt i denne. För oss är det givet vem som kommer få frågan först nästa gång vi ska byta husbil, då vi vet hur mycket huvudvärk det kostar om man handlar på fel ställe.

3. När du byter, se till att fråga många olika handlare
Det kan ju tyckas självklart att man ska ställa frågan till flera olika handlare, men vi kunde inte föreställa oss hur stor skillnaden faktiskt kunde vara. När vi sålde den andra bilen så var skillnaden mellan det bästa och det sämsta anbudet 120 000 kr. Det kan vara värt ett telefonsamtal eller mail extra. Man får tänka att det är inte en Volvo V70 som det säljs ett hundratal av varje vecka, och det är därför svårt, även för en handlare, att avgöra exakt vad just din husbil är värd.

4. Köp för guds skull en husbil!!!
Om du tänkt tanken, gör det bara. Vi kan inte säga mer än att trots det enorma krångel vi råkat ut för, så är det fortfarande bland det absolut bästa vi gjort. Ingen annanstans kan vi koppla av så som vi kan i bilen. Ingen annanstans skapar vi så mycket härliga minnen tillsammans i familjen. Ingen annanstans är vi så sams och har så roligt som när vi kommer iväg i Pärlan. Vi hade lite otur i början och fick kriga lite för att ta oss igenom det, men vi vann istället en passion som vi tror vi kommer ha med oss resten av livet.

Ta hand om er, och kör försiktigt så ses vi på vägarna!